21 jan 2012

Talking semantics

Communicatie is not just something. Het is de brug tussen mensen. Waar zou je het verder nog over willen hebben als hier geen sprake van was? De brug als verbinding in figuurlijke zin. Verbinding als randvoorwaarde voor begrip.

Sterk vereenvoudigd zijn er twee dingen waarmee mensen, mensen doen bewegen. Dwang en begrip. Dwang is niet plezierig, niet houdbaar en uit de mode op de postzegel waar wij leven. Ongetwijfeld lopen er mensen rond die niet de laatste mode volgen. Als de tijd voortduurt, verdwijnen ze nagenoeg uit het straatbeeld. Een enkeling blijft volharden als sketch van zichzelf. Dwang heeft begrip nodig om houdbaar te zijn. Begrip heeft dwang niet nodig.

Begrip is het ding. Als er begrip is heb je geen woorden meer nodig. Als er geen begrip is helpen ze door ze niet uit te spreken of ze juist met aandacht te kiezen. Beide zijn niet eenvoudig. Niet uitspreken is relatief dan weer het eenvoudigst. Als je het niet ontspannen kan opbrengen om niet te praten houd je met brute spierkracht je kaken op elkaar. We moeten vooral goed worden in het tweede: woorden zorgvuldig kiezen zonder slaapverwekkend te worden of een communicatiestijl te hanteren die je niet past. Niks erger dan dat.

Het probleem is dat woorden geen uniforme betekenis hebben. Verschillende mensen bedoelen verschillende dingen met identieke woorden. Ik weet niet wat jij bedoelt met ….. En nu wordt het nog lastiger. Als ik het je vraag is de kans groot dat je het ook zelf niet helemaal weet. We gaan onbewust om met taal. Je komt er wel uit maar je moet er over nadenken. Opzichzelf al een nuttig proces.

Elke woord heeft een indirecte boodschap die de kwaliteit van onze communicatie bepaald. Met alles wat je zegt laat je ongemerkt zien hoe je jezelf ziet, de ander en de wereld. Deze indirecte boodschap is bepalend voor de effectiviteit van de communicatie. Het gaat niet over wat je feitelijk zegt of je intentie erachter maar wat het doet met de ander. Het gaat om de metaboodschap van taal, semantics. Dit is cruciaal als mensen doelen willen bereiken met andere mensen. Door je bewust te worden van de semantiek van je taalgebruik versterk je jezelf kennis.

Semantiek speelt organisaties parten. Een typisch voorbeeld van een context waar mensen doelen bereiken met mensen.

Het gaat over mensen die over essentiƫle zaken met elkaar praten en ten onrechte het idee hebben elkaar te begrijpen en op basis hiervan besluiten nemen en effectueren die vanuit het collectieve perspectief van de organisatie onsamenhangend of onjuist zijn. They should talk about semantics.

Het tegenovergestelde hiervan is minder charmant maar even destructief. Het gaat over het praten over de betekenis van woorden als een vorm van verstoppertje spelen. Door een overdreven aandacht voor semantiek wordt de discussie over kernzaken die mogelijk pijnlijke keuzes vragen vermeden. Het wordt een subtiele manier om de energie uit een dynamiek te halen. They shouldn't talk about semantics.

Geen opmerkingen: