23 feb 2011

Hoe eenvoudig kan het zijn

Onderweg naar Arnhem deed ik een benzinepomp aan voor een snelle lunch. De wachtrij voor de inpandige croissanterie was aanzienlijk, slechts een meisje achter de toonbank die de bestelling opneemt, de broodjes maakt en afrekent. Ze had duidelijk stress, logisch. Ze besparen hier niet op persooneelskosten maar juist op omzet en brutomarge. Ik hou niet erg van wachten en ben zonder lunch verder gegaan. Bij het wegrijden zag ik dat de collega van het meisje achter de toonbank buiten stond te roken. Ach ja, jij hebt natuurlijk ook tijd voor jezelf nodig!

Organisaties groeien op een eenvoudige succesformule en enthousiast ondernemerschap. Als ze groot worden worden ze complex, allemaal mensen met allemaal ideeen over hoe je de werkelijkheid het beste tegemoet kan treden. Toch verandert het wezen van de organisatie niet. De mens kan niks met complexiteit. De mores blijft of er voldoende broodjes over de toonbank gaan op het moment dat de markt er voor is. Als er te weinig broodjes verkocht worden weet je wat je moet doen om dit te stimuleren. Rocket science is voor de NASA.

Weet wie achter de toonbank staat en weet wie er achter het pand staat te roken als de deal gesloten kan worden.

Geen opmerkingen: